Movisie biedt regelmatig trainingen aan op het gebied van sociale vraagstukken en onze vrijwilligers mogen daar gratis naartoe. Dat het niets kost is mooi, maar het levert onze mensen ook veel op. Neem het verhaal van Wim Zomer, een van de coördinatoren van het uitdeelproces. Hij volgde een training om de klanten van de voedselbank te motiveren en activeren.
Stereotype beeld
“De training heeft mij geholpen om meer aandacht voor de klant te hebben en letterlijk ook meer tijd voor iemand te nemen. Onlangs sprak ik een jonge vrouw aan. De vrouw zag er heel doorsnee uit, je zou op geen enkele manier de associatie gelegd hebben met de voedselbank. ‘Misschien een gekke vraag, maar mag ik u misschien vragen hoe u hier terecht ben gekomen?’ Vaak heb je een stereotype beeld van mensen die bij de voedselbanken komen. De samenleving denkt vaak dat het profiteurs of allochtonen zijn die niet willen werken. Als ik al zo’n gedachte had gehad, ben ik door haar verhaal daar helemaal van af.”
Schaamte verdween
“Ik merkte dat ze mijn interesse waardeerde. Dat ze gehoord werd in een stukje verdriet. Door dat gesprek werd haar relatie met de voedselbank ook gewoon anders, eventuele schaamte om over moeilijke dingen te praten verdween. Later vertelde ze me dat ze de aandacht die ze bij de voedselbank zo warm en heilzaam vindt, dat ze het nu zelfs fijn vindt om hier te zijn en ook weer hard haar best doet om aan een baan te komen.”