Informatie voor klanten
Wat fijn dat we u kunnen helpen met gratis boodschappen!
Op deze pagina geven we heel veel informatie over wat u krijgt, maar ook wat we van u verwachten.
Wat fijn dat we u kunnen helpen met gratis boodschappen!
Op deze pagina geven we heel veel informatie over wat u krijgt, maar ook wat we van u verwachten.
Kijk op de pagina ‘Info voor klanten > Afhaaldagen‘ voor de nieuwe datums in 2024. Schrijf ze in uw agenda, zodat u het niet vergeet!
In de wachtruimte staan tafels en bankjes en er is koffie en thee voor de liefhebber. U bent ingedeeld binnen een bloktijd om boodschappen te doen. Onthoud deze tijd goed! Binnen deze tijd kunt u rustig boodschappen doen. Gebruik a.u.b. een winkelwagen.
U heeft van ons een pasje gekregen waarmee u het voedsel kunt ophalen. Er staat een barcode op. Bij de laptop wordt die barcode gescand en dan ziet de persoon achter de laptop snel wie u bent, hoe groot uw huishouden is en of u halal eet. U krijgt de juiste kleur kaart mee om in de winkel boodschappen mee te doen.
Zorg dat u het pasje altijd bij u heeft, of zet uw pasje in een app op uw mobiele telefoon, zoals Stocard. Maar er zijn méér apps die hiervoor bedoeld zijn. |
Klik op de onderwerpen hieronder voor meer informatie.
De looproute
Op de pagina ‘Afhaaldagen‘ kunt u de looproute zien. Het wijst zich verder vanzelf. Bij binnenkomst krijgt u een volgnummertje van een vrijwilliger. Totdat u aan de beurt bent kunt u ergens gaan zitten of staan en ook een kopje koffie of thee pakken.
Aan de beurt? Laat uw voedselbankpasje zien
Als u aan de beurt bent, loopt u eerst naar de persoon achter de laptop. Pak tijdig uw voedselbankpasje en laat dat zien. Het pasje wordt gescand, zodat we kunnen registreren dat u er bent.
Zo snel mogelijk producten uitkiezen
Bij de laptop krijgt u een knijper mee. Zo kunnen onze uitdelers zien hoe groot uw gezin is. Daarna wijst het zich vanzelf.
Uw boodschappen door een ander laten halen
Wij hebben geen brengservice. U moet altijd zelf zorgen voor het halen van uw boodschappen. Kunt u zelf niet komen? Vraag dan aan familie, vrienden of buren om ze voor u op te halen. Vergeet dan niet uw pasje mee te geven of ze een foto van uw pasje te sturen, zodat zij dat kunnen laten zien. U kunt ook bij Indebuurt033 informeren of zij een oplossing weten, bijvoorbeeld een maatje in uw buurt die u wil helpen. Laat ons wel even weten dat iemand anders uw boodschappen haalt.
Kunt u niemand vinden? Alleen bij hoge uitzondering willen we kijken of iemand kan bezorgen, bijvoorbeeld als u ernstig ziek bent of als u niet mobiel bent.
Gebruik van winkelkarretjes
We hebben een beperkt aantal winkelkarretjes. Die zijn vooral bedoeld voor mensen die gezondheidsproblemen hebben en moeite hebben om alle producten mee te slepen tijdens het uitdelen. De karretjes mogen ook gebruikt worden voor mensen die meerdere pakketten op komen halen.
Bent u gezond? Probeer het afhalen dan zoveel mogelijk zonder karretje te doen. Dan blijven er voldoende over voor mensen die echt een karretje nodig hebben.
Klik op de onderwerpen hieronder voor meer informatie.
Wat voor soort boodschappen krijgt u mee?
In een voedselpakket zitten verse en houdbare producten. Het grootste deel is voedsel, maar er zitten ook huishoudelijke producten tussen, zoals wasmiddel en zeep. De samenstelling is elke week weer anders, afhankelijk van wat we binnen krijgen van onze sponsors. Wel proberen we de pakketten zo gezond mogelijk samen te stellen. Wat u meekrijgt hangt af van de samenstelling van uw gezin. Als u een groot gezin hebt, krijgt u meer mee dan als u alleenstaand bent.
Bent u ergens allergisch voor?
Omdat wij nooit van tevoren weten wat we aan producten krijgen, kunnen we geen rekening houden met diëten. Als u ergens allergisch voor bent, zult u zelf in de gaten moeten houden wat er in de producten zit. Heel soms krijgen we glutenvrije producten, maar dat is lang niet altijd zo.
Afhaaldagen
Als u klant bent bij ons, kunt u elke week één voedselpakket halen. In overleg met onze intakers wordt u ingedeeld op een vaste dag: woensdag, donderdag of vrijdag.
Klik hier voor de tijden.
U kunt een keertje ruilen van dag, bijvoorbeeld als er sprake is van een noodgeval of als u een belangrijke afspraak heeft die u niet kunt verzetten. Geef dit dan wél even aan ons door. Stuur minstens één dag van tevoren een mailtje naar [email protected] of bel met kantoor: op werkdagen open van 09:00 tot 13:00 uur.
Her-intake
Elke 3 maanden nodigen wij u uit voor een nieuw gesprek met één van onze intakers, wij noemen dat een her-intake. U krijgt de uitnodiging mee als u uw pakket komt halen, óf we bellen u. Net als bij het eerste gesprek moet u wéér alle documenten meenemen: de meeste recente van de laatste 3 maanden. Onze intakers bespreken met u hoe het met u en uw financiën gaat en of u nog steeds een voedselpakket nodig heeft. Het doel is natuurlijk dat u het uiteindelijk weer helemaal zelf kunt redden! Als dat op korte termijn niet lukt: geen probleem, wij blijven u steunen.
Als u op kantoor komt voor een gesprek, neem dan de voordeur van ons gebouw aan de straatkant.
Klik hier voor meer informatie over het gesprek.
De boodschappen zijn gratis, maar wij verwachten wel iets van u terug. Wij helpen u als u laat zien en merken dat u uw best doet om het weer zelfstandig te kunnen redden. Dat betekent dat u dus elke 3 maanden een gesprek heeft met onze intakers en dat u ook iets doet met de adviezen die zij geven. Als u niet meewerkt, kunnen wij stoppen met het geven van voedselhulp. Wij zijn tenslotte een onafhankelijke stichting en zijn niet verplicht om voedselhulp uit te delen. Toch gebeurt dat maar zelden. We laten u niet zomaar vallen als het even tegenzit.
Naast onze wekelijkse boodschappen hebben we ook het Keipakket. Lees hieronder wat de voorwaarden zijn.
Moeder-en-kind-pakket
Heeft u kinderen tot en met 5 jaar? Eén keer per maand delen wij producten uit die speciaal bedoeld zijn voor baby’s en peuters. Denk bijvoorbeeld aan speciale baby- en peutervoeding en dergelijke. Er zijn ook luiers, maar die delen we alléén uit voor kinderen tot en met 3 jaar. En verder zijn er verzorgingsproducten voor vrouwen (de moeders). Overigens zijn ook vaders van harte welkom!
Het rooster voor de komende maanden kunt u vinden op de pagina ‘Afhaaldagen‘
Keipakket (alleen voor Amersfoort)
Wij willen u helpen uw leven weer op de rit te krijgen. Het zou mooi zijn als u onze voedselpakketten helemaal niet meer nodig heeft. Als u na hard werken nét boven onze norm uitkomt, willen we u niet meteen met lege handen laten staan. De financiële overgang tussen wel en geen pakket is groot. Daarom bieden wij een keipakket. Dat betekent dat u één keer in de maand bij ons een aantal basisspullen kunt halen, meestal de wat duurdere producten, zoals wasmiddel. Bij voldoende voorraad krijgt u ook wat verse spullen mee.
Ook als u net boven onze norm zit, kunt u een keipakket komen halen. De intaker vertelt u of u hiervoor in aanmerking komt.
Als u hier gebruik van maakt, wordt u óók elke 3 maanden opgeroepen voor een her-intake-gesprek.
Het rooster voor de komende maanden kun je vinden op de pagina ‘Afhaaldagen‘
Als uw kinderen jarig zijn, wilt u dat natuurlijk vieren. Wij helpen mee! Wij doen een aanvraag bij de stichting Jarige Job. Kinderen van onze klanten krijgen van deze stichting een leuke verjaardagsbox ter waarde van 35 euro, met alles erop en eraan. Zoals slingers, ballonnen, taartmix, traktaties, wat lekkers voor thuis en cadeautjes, al naar gelang de leeftijd (tot en met 18 jaar).
Als het enigszins lukt, brengen wij de verjaardagsbox bij u thuis, want u heeft uw handen al vol aan het voedselpakket. Maar… u mag de box natuurlijk ook zelf meenemen.
Voor kinderen van 4-18 jaar kunt u een gratis taart aanvragen. Stuur daarvoor een mailtje naar [email protected] vóór de 20e van de maand voorafgaand aan de verjaardag. Voorbeeld: is uw kind jarig in februari, stuur dan vóór 20 januari een mailtje. Het gaat om gewone taarten, zoals appeltaart, monchou-taart, kwarktaart enz., die gebakken worden door particulieren. Zet in de mail uw naam, adres, tel. nr., de naam en geboortedatum van het kind, en of het kind een dieet heeft of halal eet.
Regelmatig krijgt u bij uw gratis boodschappen een nieuwsbrief van ons. Het is belangrijk dat u die leest, of door iemand laat voorlezen. In de nieuwsbrief staat praktische informatie, maar ook informatie over bijzondere acties, zoals gratis toegangskaartjes. En ook als wij bij wijze van uitzondering een week dicht zijn, zetten we dat in de nieuwsbrief.
Kwaliteit en houdbaarheid
Als je hier in Nederland voedselproducten opslaat, moet je – terecht – aan een aantal strenge kwaliteitsregels voldoen. Dat geldt natuurlijk ook voor ons. Wij voldoen aan de eisen voor bijvoorbeeld de opslag van verse producten en diepvriesproducten, maar ook houden we alles goed schoon. Elk jaar worden we daarop gecontroleerd.
De producten die wij van onze sponsors krijgen, zitten vaak al tegen de THT-datum aan (‘ten minste houdbaar tot’-datum). Die zijn ook ná deze datum nog prima te gebruiken. Er zijn ook producten met een TGT-datum (‘te gebruiken tot’).
Vaak vriezen wij verse spullen in, zoals vlees en vis. De TGT-datum die op het oorspronkelijke etiket staat, klopt dan dus niet meer. Daarom plakken wij er een eigen etiket op.
–
Coach Participatie en Inkomen
Wij hebben regelmatig contact met de coaches Participatie en Inkomen van de gemeente Amersfoort (voorheen minimacoaches). Soms zitten ze bij een intake- of herintakegesprek, uiteraard met uw toestemming. Op die manier kunnen we snel schakelen als u tegen bepaalde problemen aanloopt of als u vragen heeft rond uitkeringen of bijzondere uitgaven.
U kunt uw vragen ook op een andere manier aan een coach Participatie en Inkomen voorleggen. Bel 14 033, vul het contactformulier in of stuur een mail naar [email protected].U kunt ook contact opnemen met uw klantmanager of trajectbegeleider.
Een bericht sturen via Whatsapp kan ook: 06 5750 5302. Vraag naar een coach Participatie en Inkomen en kom in contact. Wilt u eerst wat beter begrijpen wat zo’n coach voor u kan betekenen? Klik hier voor meer informatie.
Maak vooral gebruik van de adviezen van een coach, want het kan u helpen een beetje inzicht te krijgen.
Respect voor onze vrijwilligers!
Alle medewerkers van de voedselbank waar u mee te maken krijgt, zijn vrijwilligers. Wij krijgen hier geen vergoeding voor. We zijn allemaal mensen die het fijn vinden om anderen te helpen die het minder goed getroffen hebben en besteden daar graag een deel van onze vrije tijd aan. Wij proberen respectvol met jou om te gaan en wij willen u vragen om ons óók met respect te behandelen.
Heeft u een klacht?
Ook wij maken wel eens fouten. Heeft u een opmerking of een klacht? Stuur dan bij voorkeur een brief of een mailtje naar [email protected]. Wij zullen binnen uiterlijk een week reageren.
Komen we er samen niet uit? U kunt ook een officiële klacht indienen bij het bestuur via [email protected].
Klik hier voor de ‘Klachtenregeling voor klanten‘.
Alle informatie bij elkaar in een brochure
Wij beseffen dat dit heel veel informatie is, vooral als u voor het eerst klant bij ons wordt. Wij hebben alles verzameld in een brochure. U hoeft ‘m niet te printen, want u krijgt een zwartwit print mee als u bij ons langskomt.
Klik hier om de brochure alvast te bekijken.