Informatie voor klanten
Wat fijn dat we u kunnen helpen met een voedselpakket!
Op deze pagina geven we heel veel informatie over wat u krijgt, maar ook wat we van u verwachten.
Wat fijn dat we u kunnen helpen met een voedselpakket!
Op deze pagina geven we heel veel informatie over wat u krijgt, maar ook wat we van u verwachten.
Klik op de onderwerpen hieronder voor meer informatie.
Wat zit er in een voedselpakket?
In een voedselpakket zitten verse en houdbare producten. Het grootste deel is voedsel, maar er zitten ook huishoudelijke producten tussen, zoals wasmiddel en zeep. De samenstelling is elke week weer anders, afhankelijk van wat we binnen krijgen van onze sponsors. Wel proberen we de pakketten zo gezond mogelijk samen te stellen. Wat u meekrijgt hangt af van de samenstelling van uw gezin. Als u een groot gezin heeft, krijgt u meer mee dan als u alleenstaand bent.
Bent u ergens allergisch voor?
Omdat wij nooit van tevoren weten wat we aan producten krijgen, kunnen we geen rekening houden met diëten. Als u ergens allergisch voor bent, zult u zelf in de gaten moeten houden wat er in de producten zit. Heel soms krijgen we glutenvrije producten, maar dat is lang niet altijd zo.
Tassen mee!
We geven de producten los mee. U moet dus zelf tassen meenemen, net zoals u dat zou doen in een supermarkt. Neem het liefst minimaal 2 tot 3 grote, sterke tassen mee.
Afhaaldagen
Als u klant bent bij ons, kunt u elke week één voedselpakket halen. In overleg met onze intakers wordt u ingedeeld op een vaste dag: woensdag of vrijdag. Wij werken met een nummertjesapparaat. U hoeft dus niet in een lange rij te staan. Neem gerust een kopje koffie of thee.
Klik hier voor de tijden.
U kunt niet zomaar een keertje ruilen van dag. Dat kan alléén in geval van nood én als u toestemming heeft gekregen. U kunt dit aanvragen door tijdig een mailtje te sturen naar info@vbamersfoort.nl of te bellen met kantoor: elke ochtend open, behalve op maandag.
Her-intake
Elke 3 maanden nodigen wij u uit voor een nieuw gesprek met één van onze intakers, wij noemen dat een her-intake. U krijgt de uitnodiging mee als u uw pakket komt halen. Net als bij het eerste gesprek moet u wéér alle documenten meenemen: de meeste recente van de laatste 3 maanden. Onze intakers bespreken met u hoe het met u en uw financiën gaat en of u nog steeds een voedselpakket nodig heeft. Het doel is natuurlijk dat u het uiteindelijk weer helemaal zelf kunt redden! Als dat op korte termijn niet lukt: geen probleem, wij blijven u steunen.
Neem voor een her-intake de voordeur van ons gebouw aan de straatkant.
Klik hier voor meer informatie over het inloopspreekuur en het gesprek.
Het pakket is gratis, maar wij verwachten wel iets van u terug. Wij helpen u als u laat zien en merken dat u uw best doet om het weer zelfstandig te kunnen redden. Dat betekent dat u dus elke 3 maanden op gesprek komt met onze intakers en dat u ook iets doet met de adviezen die zij geven. Als u niet meewerkt, kunnen wij stoppen met het geven van voedselpakketten. Wij zijn tenslotte een onafhankelijke stichting en zijn niet verplicht om pakketten uit te delen. Toch gebeurt dat maar zelden. We laten u niet zomaar vallen als het even tegen zit.
Naast onze wekelijkse pakketten hebben we ook nog twee andere pakketten. Lees hieronder wat de voorwaarden zijn.
Moeder-en-kind-pakket
Heeft u kinderen tot en met 5 jaar? Eén keer per maand delen wij producten uit die speciaal bedoeld zijn voor baby’s en peuters. Denk bijvoorbeeld aan speciale baby- en peutervoeding en dergelijke. Er zijn ook luiers, maar die delen we alléén uit voor kinderen tot en met 3 jaar. En verder zijn er verzorgingsproducten voor vrouwen (de moeders). Overigens zijn ook vaders van harte welkom!
Keipakket (alleen voor Amersfoort)
Wij willen u helpen uw leven weer op de rit te krijgen. Het zou mooi zijn als u onze voedselpakketten helemaal niet meer nodig heeft. Als u na hard werken nét boven onze norm uitkomt, willen we u niet meteen met lege handen laten staan. De financiële overgang tussen wel en geen pakket is groot. Daarom bieden wij een keipakket. Dat betekent dat u één keer in de maand bij ons een aantal basisspullen kunt halen en ook wat verse spullen mee kunt nemen waar we voldoende van hebben.
Als u hier gebruik van maakt, wordt u óók weer elke 3 maanden opgeroepen voor een her-intake-gesprek.
Het uitdelen van een keipakket is meestal op de 3e maandag van de maand, tussen 16:30 en 17:30 uur.
Als je kinderen jarig zijn, wil je dat natuurlijk vieren. Wij helpen mee! U kunt gratis taart aanvragen én wij doen een aanvraag bij de stichting Jarige Job. Kinderen van onze klanten krijgen van deze stichting een leuke verjaardagsbox ter waarde van € 35,-, met alles erop en eraan. Zoals slingers, ballonnen, taartmix, traktaties, wat lekkers voor thuis en cadeautjes, al naar gelang de leeftijd (tot en met 18 jaar). Trouwens, als u zelf jarig bent, kunt u ook taart aanvragen.
Regelmatig krijgt u bij uw pakket een nieuwsbrief van ons. Het is belangrijk dat u dit leest, of door iemand laat voorlezen. In de nieuwsbrief staat praktische informatie, maar ook informatie over bijzondere acties, zoals gratis toegangskaartjes. En ook als wij bij wijze van uitzondering een week dicht zijn, zetten we dat in de nieuwsbrief.
Kwaliteit en houdbaarheid
Als je hier in Nederland voedselproducten opslaat, moet je – terecht – aan een aantal strenge kwaliteitsregels voldoen. Dat geldt natuurlijk ook voor ons. Wij voldoen aan de eisen voor bijvoorbeeld de opslag van verse producten en diepvriesproducten, maar ook houden we alles goed schoon. Elk jaar worden we daarop gecontroleerd.
De producten die wij van onze sponsors krijgen, zitten vaak al tegen de THT-datum aan (‘ten minste houdbaar tot’-datum). Die zijn ook ná deze datum nog prima te gebruiken. Er zijn ook producten met een TGT-datum (‘te gebruiken tot’).
Vaak vriezen wij verse spullen in, zoals vlees en vis. De TGT-datum die op het oorspronkelijke etiket staat, klopt dan dus niet meer. Daarom plakken wij er een eigen etiket op.
Elke woensdagochtend: minimacoach aanwezig
Op woensdag zit er altijd een minima-coach van de gemeente Amersfoort bij ons op het hoofdkantoor. Het spreekuur is van 10:00 tot 12:00 uur.
Heeft u vragen rond uitkeringen of bijzondere uitgaven? U kunt ze allemaal aan de minimacoach voorleggen. Maak hier vooral gebruik van.
Klik hier voor meer informatie over minimacoaches.
Respect voor onze vrijwilligers!
Alle medewerkers van de voedselbank waar u mee te maken krijgt, zijn vrijwilligers. Wij krijgen hier geen vergoeding voor. We zijn allemaal mensen die het fijn vinden om mensen te helpen die het minder goed getroffen hebben en besteden daar graag een deel van onze vrije tijd aan. Wij proberen respectvol met u om te gaan en wij willen u vragen om ons óók met respect te behandelen.
Klachten?
Ook wij maken wel eens fouten. Heeft u een opmerking of een klacht? Stuur dan bij voorkeur een brief of een mailtje naar info@vbamersfoort.nl. Wij zullen binnen uiterlijk een week reageren.
Alle informatie bij elkaar in een brochure
Wij beseffen dat dit heel veel informatie is, vooral als u voor het eerst klant bij ons wordt. Wij hebben alles verzameld in een brochure. U hoeft ‘m niet te printen, want u krijgt een zwartwit print mee als u bij ons langskomt.
Klik hier om de brochure alvast te bekijken.